Kategorier
Flyttstäd

Hitta flyttstädning på nätet

Det finns många faktorer som påverkar i samband med en flytt och huruvida en sådan blir lyckad eller rent av misslyckad. Rent allmänt så kan man säga att de personer som tar sig tid att planera är de som lyckas bättre med sina flyttar. Har man sagt upp abonnemang, flyttat försäkringar, bokat flyttbil och investerat i flyttkartonger så har man i och med detta också skapat bra förutsättningar för att ta sig från punkt A till punkt B i Stockholm på ett smidigt sätt. Har man dessutom utöver detta packat allt bohag samt engagerat släkt och vänner för att bära – ja, då har man också i stort sett rott flytten i hamn.

Återstår gör emellertid då ett moment och detta i form av en flyttstädning i Stockholm. Ett väldigt viktigt moment som faktiskt också kan bli kostsamt om man inte sköter det. En flyttstädning i Stockholm är obligatorisk att genomföra. Såtillvida du inte slutit ett avtal med köparen till din bostad så ska en flyttstädning genomföras. Om inte – ja, då kan du få betala ersättning till köparen.

Jämför priser för din flyttstädning i Stockholm

En flyttstädning ska alltid genomföras och då det dessutom handlar om att precis allt ska städas så bör man avsätta tid för detta. Man kan räkna med minst en dag och här bör man även väga in det faktum att städningen sker i slutet av flytten. Vilket konkret innebär att du är trött både rent fysiskt och mentalt samt att du har ditt stora fokus på att flytta in på riktigt i den nya bostaden. Allt detta gör att professionell hjälp kan vara det absolut bästa alternativet och där du, helt enkelt, anlitar en städfirma för din flyttstädning i Stockholm.

Idag är detta enklare än någonsin då du aktivt kan söka flyttstädning på nätet och därigenom ta in offerter utan att behöva ringa runt eller besöka de flyttföretag som erbjuder tjänsten. Det finns emellertid andra saker som du bör undersöka utöver kostnaden och här kan vi exempelvis nämna referenser som en viktig punkt. Tidigare kunder är viktiga att kontakta i sammanhanget och då gärna genom att ringa dessa. Det går även att söka på företaget online och se om det finns några oegentligheter bland exempelvis omdömen.

Kolla med ARN och Skatteverket

Vill man vara riktigt noggrann så kan man även kolla med ARN om företaget finns registrerat på deras svarta lista. En annan detalj gäller Skatteverket och en kontakt med den myndigheten. För att du ska kunna använda Rut-avdraget – vilket du definitivt vill göra – så måste företaget vara registrerat för F-skatt.

Rut-avdraget innebär att du kan dra av halva kostnaden för flyttstädningen på din deklaration och det gör naturligtvis en stor skillnad i kostnaden. Det innebär heller inga ansträngningar från din sida. Beloppet motsvarande Rut dras redan på den faktura du erhåller och företaget du anlitar sköter all kontakt och administration med Skatteverket.

Det är lätt att hitta företag i Stockholm som erbjuder flyttstädning och genom att använda internet så får du ett större urval att välja bland. Se dock även till att säkerställa kvalitet på jobbet genom att gräva lite djupare. Det tar inte så lång tid, men det räddar dig från en trist situation gentemot köparen av din bostad i Stockholm.

Kategorier
Designtips

Många är stressade inom It-branschen

It-branschen har länge haft stora problem med stress. Anställda inom It vittnar om en högre press och orimliga krav från det företag man arbetar för. Det kan i många fall komma sig av att folk i ledande positioner förväntar sig att saker och ting alltid ska fungera – men där man saknar medvetande om att allt som fungerar också är frukten av ett hårt arbete. 

Chefer kan tro att en It-avdelning på ett företag inte arbetar och detta av den enkla anledningen att man inte riktigt förstår sig på vilket typ av arbete som hela tiden utförs. Detta kan i sin tur leda till rent orimliga krav där man förväntar sig att en person på It-avdelningen ska vara stand-by under dygnet alla timmar och alltid ska vara redo att rycka in vid minsta problem. Ohållbart, givetvis – men långt ifrån ovanligt. 

Detta faktum har skapat en stress inom It-branschen och där man ser tydliga tecken på att någonting håller på att hända. Personer anställda i branschen lockas inte längre av höga löner – man drar sig istället till arbetsgivare som prioriterar en sund arbetsmiljö och som sätter de anställdas hälsa i ett större fokus. Detta är något som är väldigt talande: att personer väljer bort pengar och istället väljer arbetsgivare som lockar med mjuka värden bör ses som ett tecken i tiden. 

Hälsokontroller i Stockholm stakar ut rätt riktning 

Stress är idag ett av de största problemen vi har i vårt samhälle. Idag räknas stress som en folksjukdom och kostnaderna är gigantiska – både nu och på längre sikt. Vi lever i en tid av jämförelse och där alla ska vara bäst på allt. Jobbet och vardagen flyter ihop på ett osunt sätt och att många dukar under i kostsamma sjukskrivningar som en följd av utbrändhet är något oerhört allvarligt – både för företaget och, naturligtvis, för den enskilde individen som drabbas. 

Ser man till den typiske it-arbetaren så finns det ofta andra saker som ligger denne i fatet gällande den egna hälsan. Jobbet är stillasittande och det finns – rent allmänt – en ganska dålig kultur vad gäller kost. Här kan hälsokontroller i Stockholm fungera som en väckarklocka som ger svart på vitt kring hur en person mår – egentligen. 

Hälsokontroller i Stockholm är idag utformade specifikt mot företag där lösningar kan skräddarsys efter hur de egna behoven och de egna arbetsdagarna ser ut. Fokus vid hälsokontroller i Stockholm ligger både på att utreda den fysiska och den psykiska statusen. Detta innebär att kontroller sker i syfte att utesluta – eller finna – risker för exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och andra sjukdomar. Men, där även utredningar sker gällande stress. Att som företag boka in hälsokontroller i Stockholm är att visa personalen att man bryr sig. Och, det ger också en väg att följa. 

Om exempelvis samtliga på en It-avdelning vittnar om för hög press och en för hög stress så är detta något att ta på allvar. Företag riskerar att förlora värdefull – ovärderlig – kompetens om man inte ändrar kulturen och arbetsmiljön i dessa frågor. Hälsokontroller i Stockholm kan fungera som en vägvisare som leder till en sundare miljö på arbetet. Idag räknas, som sagt, pengar inte lika högt som en bra arbetsmiljö gör. Hur ser det ut hos er? 

Kategorier
Golv

Beställ golvslipning online – hitta rätt företag

Att många idag insett att det finns ett värde i att ta hand om äldre material och ytskikt snarare än att riva ut och köpa nytt är glädjande. Dels sett till den egna ekonomin. Väljer du att genomföra en golvslipning i Stockholm så kommer den att ske till en bråkdel av kostnaden för ett nytt golv.

Dels så finns även stora fördelar för vår miljö. Enligt nya direktiv från EU så är återbruk det nya ledordet att följa: en golvslipning är ett ypperligt exempel på detta.

Golvet spelar en enorm roll i hur en bostad upplevs och känns. Ett äldre, nött och slitet golv påverkar den övriga inredningen och känslan i bostaden negativt. Det spelar ingen roll hur ditt ljusinsläpp är eller vilka möbler du har – är golvet slitet så kommer detta att skapa en luguber och trist känsla i hemmet.

Fördelar med golvslipning i Stockholm

Genom att välja en golvslipning i Stockholm så tas det översta lagret bort och fram kommer istället den inneboende skönheten i golvet. Genom att sedan applicera en ytbehandling så kan du antingen få mer värme, mer glans eller exempelvis en annan färg på ytan. Idag finns det väldigt många möjligheter vad gäller förändring i samband med att man slipar sina golv.

En annan stor fördel med en golvslipning handlar om att golvet som slipas är färdigt. Med detta menar vi att det har vuxit klart och utvecklat både en patina och en egen personlighet – något som nya golv kräver år för att nå och där man även kan se att sådana tenderar att spricka eller få bubblor som en följd av en kombination av undermålig inläggning och de skiftningar i fukt som sker.

Golvslipning online – tänk på detta

Beställ golvslipning online då? Vad ska man tänka på? Det finns några detaljer att kontrollera och tänka på i samband med att man som privatperson etablerar en första kontakt. För att en offert ska bli överensstämmande med verklighetens pris så krävs det först och främst att man skriver hur stor yta som ska slipas samt att man även delger företaget vilket typ av golv det handlar om. Bifoga gärna bilder om möjligt.

Företag som kan besöka dig för en kontroll av golvet innan slipning – och kostnadsfritt – är att föredra. En annan viktigt detalj handlar om vana och erfarenhet. Hur länge har företaget funnits och hur många projekt kan man visa referensbilder från? Att kontakta referenser är även det något viktigt då det ger ledtrådar om vad man kan förvänta sig av företaget. Finns inga referenser? Det ger indikationer på att företaget har något att dölja.

En annan detalj som du aktivt ska söka efter handlar om möjligheten att slipa dammfritt. Företag inom golvslipning i Stockholm som har en uppdaterad maskinpark kan ge dig en enklare resa. Moderna slipmaskiner suger upp dammet direkt och detta gör att du som kund slipper hitta en massa damm i hela bostaden efteråt. Det är en klar fördel som du bör se till att söka efter.

Kategorier
Smarta lösningar

Verktyg för digitala möten underlättar kommunikationen

Pandemin påskyndade den digitala revolutionen. Du behöver rätt verktyg för digitala möten. Du kan få det så nära ett möte “in the flesh” som det går med rätt hjälpmedel, så förbered dig!

Vi var på väg mot ett digitalt samhälle långt innan vi försattes i hemarbete tack vare pandemin. Det accelererades dock rejält under de senaste två åren och nu är digitala möten här för att stanna. Det är en smidig lösning om du ständigt behöver ha möten med folk runt om i världen på olika kontor. Du kommer få mer tid över för din familj om du inte reser kors och tvärs över världen för konferenser och möten. Som extra bonus i våra tider av global uppvärmning så är du skonsam mot miljön när du kan ta alla dina möten från ditt egna kontor. Vad du måste ordna är de rätta verktygen för att kunna genomföra digitala möten.

Verktygen för digitala möten är användarvänliga

Alla verktygen, hårdvaran som mjukvaran är väldigt användarvänliga och du lär dig dem snabbt. Du kommer kunna välja en lösning som passar just ditt företag bland alla verktyg för digitala möten, allt från skärmar till det allra viktigaste, ljudet. Varför är ljudet det viktigaste? Du vet redan svaret. Du kan ta åt dig informationen om du kan göra den även om skärmen är död men såvida du inte kan läsa läppar så är du körd. Kom ihåg en bra mjukvara också som Zoom, Microsoft teams, Slack eller kanske Google hangouts?

Kategorier
Marknadsföring

Vad är Google Ads?

Vad är Google Ads egentligen? Fler och fler företag har börjat inse värdet av en digital närvaro. Genom att synas i Googles sökmotor så ger man sig själv möjligheter att locka nya kunder. Det bästa av allt är att dessa kunder också – genom sin sökning – visat ett klart intressen för den tjänst/produkt man saluför.

En annan fördel är att man kan följa upp och se ett konkret resultat av sin digitala marknadsföring. Hur många besöker egentligen hemsidan? Till skillnad mot vanlig, klassisk annonsering så får man som företag konkreta siffror att arbeta med – något som skapar viktiga verktyg att använda i den framtida marknadsplanen.

Att synas på Google är således viktigt. Lika viktigt är emellertid att göra skillnad på var man syns. Att hamna på förstasidan på Google vid en specifik sökning är det mål man bör ha som företag. Andra sidan kan även den fungera, men efter det så blir det svårare. Av den enkla anledningen att vanligt folk – normala konsumenter – sällan klickar sig längre bort än just förbi sida två.

Skillnad mellan Google Ads och den organiska listan

Även på förstasidan finns en rangordning och indelning. Här ska man göra skillnad på en organisk lista och på den lista som vi strax ska titta närmare på i form av Google Ads.

Den organiska listan är den som syns i mitten – under och ovanför annonserna – och att hamna där är eftersträvansvärt sett till att den hemsida man äger bedöms – via Googles algoritmer – som relevant för kunderna. Relevansen grundas på hemsidans innehåll, texter och övrig information. De som rankar högt på den organiska listan njuter ofta frukterna av ett hårt arbete utfört av en partner i form av en anlitad SEO-Byrå.

SEO betyder Sökmotoroptimering och det innebär att en skicklig byrå – genom länkarbete, genom informativa och relevanta texter och content – kan visa upp för Google att just den sidan är av värde för en potentiell kund. Den organiska listan är viktig att ranka högt på då detta innebär att man som företag ofta bibehåller den positionen under en längre tid och därigenom också hela tiden kan räkna hem kunder och köpare.

Nackdelar med Google Ads

Google Ads å sin sida, det är de annonser som syns längst upp – och längst ner – på sidan. Frågan är om detta är ett bättre sätt att nå kunderna? Det finns klara för- och nackdelar med Google Ads. Många vill peka på att en kund inte ser annonserna och väljer att direkt söka sig till den organiska listan i samband med en sökning.

Det ligger viss sanning i detta. Ungefär 70% söker sig vidare till den organiska träfflistan och 30% väljer att klicka sig vidare på de annonser som syns. Det är en nackdel.

En annan är att priset kan bli högre. Med Google Ads så betalar man per klick och priset styrs då av efterfrågan: ju fler som är villiga att betala för en specifik sökning, desto högre pris per klick blir det. Att fler idag väljer att annonsera via Google Ads har dessutom drivit upp priserna en aning.

Fördelar med Google Ads

Fördelarna med Google Ads är emellertid även de ganska stora och dessutom många. Att du betalar per klick är inte bara en nackdel – det är även en klar fördel för många. Du som företagare betalar endast för trafiken som drivs till din hemsida – de klick som gör att en person slutligen hamnar på din hemsida är de som kostar pengar. Är en kampanj mindre framgångsrik än förväntat så kostar den dig inte mer pengar. Inga klick – ingen kostnad: en klar fördel.

En annan stor fördel med Google Ads är att allting blir mätbart på en helt annan nivå än vad fallet är i Googles organiska lista. Det finns tydliga mätvärden och det går att följa upp en kampanj på ren detaljnivå – vilka sökord är det egentligen som genererar trafik, och vilka gör det inte? Google Adwords är dessutom en väldigt flexibel tjänst där du kan ställa in sökord för att matcha exakt mot en kunds sökning och där exempelvis språk, målgrupper, geografisk plats och enhet som används ytterligare kan förstärka chansen att dra till sig värdefulla klick.

Ska jag välja SEO eller Google Ads?

Google Ads har även en annan fördel gentemot traditionell SEO. Detta i form av effektivitet. Att ta sig högt upp på den organiska listan är tidskrävande och det krävs ett gediget arbete för att en sida ska klättra på rankingen. Där finns inga så kallade quick-fix och det går inte att manipulera sig uppåt i listan. Sådana försök är ofta fruktlösa då Googles avancerade algoritmer upptäcker manipulation och där en konsekvens kan vara avstängning eller, som vanligt är, ett kraftigt ras i rankingen.

Med Google Ads så ges man en möjlighet att direkt nå förstasidan på Google och detta oavsett hur pass länge en hemsida varit i drift. Det är en klar fördel. Och, det ger även värdefulla nycklar för framtiden. Genom att använda Google Ads så får du konkreta mätvärden på vad kunderna söker efter. Detta kan du sedan använda i ett framtida SEO-arbete.

Kombinationen av traditionell SEO och Google Ads är ett kraftfullt vapen för att göra ett företag synligt online. Tillsammans med rätt partner för SEO och för att skapa din första Google Ads-kampanj kan du definitivt bli en starkt spelare online – exakt där dina kunder finns.

Kategorier
Marknadsföring

Ta tag i din hemsida

Många företag idag lever kvar i den analoga världen. Det är dags att vakna upp och lukta på innehållet i kaffekoppen. Om inte så riskerar man att bli helt utan kunder. Idag använder alla – gammal som ung – internet och syns man inte där så finns man heller inte.

Det har kunnat fungera riktigt hyfsat för många företag att hålla sig utanför internet. Speciellt i mindre städer. Idag så är det förmodligen att anse som en omöjlighet. Vi använder internet hela tiden och oavsett om det handlar om att läsa tidningen, ta reda på olika saker eller om att hitta tjänster och produkter så tar vi fram vår mobil och knappar in de frågor vi har.

Här måste man som företagare hoppa på tåget. Har du ingen egen hemsida så kommer du snart att bli helt överkörd – oavsett hur många år du har i branschen, hur gott rykte du har eller hur pass välkänd du är. Det kommer nya konkurrenter hela tiden och det kommer också en ny generation av kunder. Det gör att du måste anpassa dig till verkligheten och bygga en digital profil. En hemsida är det minsta besväret.

Ta hjälp med din hemsida

Det är inte speciellt kostsamt att skapa en hemsida. Det finns färdiga mallar att använda i exempelvis WordPress och det finns företag som kan skapa en sådan under loppet av några dagar. Som företagare behöver du bara trycka på knappen, köpa en domän och anlita en webbyrå som hjälper dig.

Problem med att formulera dig? Det får du hjälp med och där byrån i fråga plockar fram exakt den information du vill få ut. Bilder, text, logotyp, smakfull design – allt i ett paket och där du även kan sköta alla uppdateringar i framtiden på egen hand. Det är inte svårare än så att synas på nätet.

Varför ska du ha en hemsida? Frågan är varför du inte ska ha en sådan? Det handlar egentligen inte om att du ska framhäva dig själv. Det handlar mer om respekt mot dina kunder. De finns online – varför gör inte du det? En kund som söker efter ett företag i din bransch kommer inte att använda telefonkatalogen.

Kunden kommer att googla, hitta det hen söker och därefter också sköta all kontakt via nätet – eller möjligen genom ett enstaka telefonsamtal. Du bör åtminstone visa att du och ditt företag finns till, eller hur?

SEO – du syns under vissa sökord

Ett annat tips är att du anlitar en firma inom SEO – sökordsoptimering. De kan dels skapa din hemsida och dels också utforma texterna så att vissa sökord blir synliga på Google. Det är en marknadsföring som visat sig vara extremt gångbar och också relativt billig peng i jämförelse med annan marknadsföring – givet då konkurrensen inom den stad och den bransch du är verksam inom.

Att ligga i topp på Google ger kunder och fördelen med det är att de kunder som kontaktar dig också är genuint intresserade av produkten/tjänsten du säljer. De har trots allt sökt efter den och du behöver bara övertyga dem om att du är det bästa företaget inom din gebit. SEO är en bra väg att ta!

Kategorier
Företagande

Bygg upp ett starkt varumärke

Vad har McDonald’s, Nike, Adidas, Microsoft och Apple gemensamt? Vi skulle säga att det handlar om deras respektive varumärke. Ser du Nikes logotyp så vet du vad du får och detsamma gäller även för de andra. Du kan se McDonalds gyllene bågar på håll och känna hur en Big Mac smakar, eller hur?

Det är det som är styrkan med att ha ett varumärke. Folk vet vad de får och de vet också därigenom exakt vad de betalar för. Som företag så är det något som man bör sikta mot. Men då givetvis i en mindre skala. Få når upp till exemplen ovan, men alla kan lära sig grunderna i att bygga upp ett varumärke och att skörda frukterna som ett starkt sådant för med sig.

Vem vet, du och ditt företag kanske blir nästa IKEA? Ingen trodde väl att Ingvar Kamprads vision om att skapa möbler till folkhemmet – som man själv skulle skruva ihop – skulle bli en global storsäljare? Alla företag börjar från noll, det är viktigt att komma ihåg.

Identifiera vad ditt företag står för

Att bygga ett varumärke handlar om att förmedla ett budskap till kunderna. Vad står ni för, vad är ert mål och vad vill ni bli förknippade med? Målet är att en kund ska kunna se er logotyp och direkt få upp associationer i huvudet som knyter an till er verksamhet.

Logotypen är extremt viktig i detta och samma sak gäller för namnet. Du vill inte ha ett långt företagsnamn som ligger fel i munnen. Du vill ha ett kort, snärtigt och lätt uttalat företagsnamn som folk kommer ihåg. Utformningen av logotypen bör ske professionellt och den bör alltid ske efter det att man först tagit fram vad man står för. Logotypen ska knyta an till verksamheten och det budskap man vill ge.

Vad är unikt med ditt företag?

Ett mål med ett varumärke är att du ska skilja dig från konkurrenterna. Du vill visa varför kunderna ska välja dig och ditt företag snarare än en konkurrent. Det är därför väldigt viktigt att du även ser över hur dina konkurrenter arbetar och att du försöker streta emot dessa – på ett, för dig, positivt sätt.

Här kan exempelvis Oatley med sina havreprodukter nämnas. Genom att hela tiden ställa sig mot mjölkindustrin och spjärna mot dessa så kunde man bygga upp ett starkt alternativ. Deras logotyp förknippas med en bättre miljö, en bättre natur och, naturligtvis, med välsmakande produkter. På samma sätt har Oatley även hittat din målgrupp. Genom att synas i rätt sammanhang – Way Out West, exempelvis – så har man hittat den målgrupp som man vill ha: yngre, hippa personer som befinner sig där saker och ting händer. Smarta drag och exempel på där man på en, förhållandevis kort tid, kan bygga ett starkt varumärke.

Vårt råd är att du läser på om hur man bygger ett varumärke och att du gärna tar hjälp med vissa steg – grafisk profil och logotyp exempelvis. Det tjänar du på i längden.

Kategorier
Marknadsföring

Kan en influencer hjälpa dig att nå nya kunder?

Idag så är ordet influencer ständigt på tapeten. Det handlar om en känd person som äger en förmåga att påverka andra människors smak, tycke och tankar. En känd person förr var känd genom exempelvis TV, film eller radio.

Idag ser man att detta vridits mer mot internet. En känd person numera kan ha en blogg, en framgångsrik podcast eller ha ett konto med mycket publik på exempelvis Youtube, Instagram eller på Snapchat.

En influencer visar upp sitt liv och får andra att drömma sig bort till den världen. Unga tjejer och killar vill leva samma liv, ha likadana kläder, ha samma typ av bil, bo i samma typ av bostad och så vidare. Det gör att influencern också har en stor makt i att påverka dessa följare – eller lyssnare.

Många förknippar en influencer med en yngre tjej som lägger ut olika videos och bilder på sociala medier. Det är en sanning, men lika sant är att det även kan handla om män i den övre medelåldern som gör ungefär samma sak.

Podcasts ger företag reklam

Ett exempel på detta är den populära podcasten Alex & Sigge där de två huvudpersonerna (Alex Schulman och Sigge Eklund) sitter och pratar om olika aktuella saker samtidigt som de också, med både jämna och ojämna mellanrum, nämner olika sponsorer till programmet. Målet är då naturligtvis att du som lyssnare ska haja till – Har Alex en bastu från X? En sådan vill jag också ha! – och att du sedan också ska investera i detta.

Kritiker menar att podcast i denna anda egentligen inte alls handlar om samtalet utan om ren försäljning. Det låter vi vara osagt här, men visst finns det specifika fall som ger vatten på kvarn till dessa belackares ord. Vilket också de många fällningar hos Granskningsnämnden visar – men då inte specifikt mot den podd vi nämnt, utan mer generellt.

I exempelvis en podcast så ska det nämnas att det handlar om ett betalt samarbete. Annars kan det uppfattas som olaglig marknadsföring. Men, det är heller inte helt enkelt att bena ut vad som är vad. Har man köpt en ny bil, en snygg klänning eller någonting annat så vill man också – naturligt – säga märket. Oavsett om det då skulle kunna tolkas som reklam.

Syns gärna – men i rätt sammanhang

Vill du som företagare synas i dessa sammanhang? Det kan vara en väldigt bra väg, men det kan också vara helt fel sådan. Det kostar dels ganska mycket pengar. Ju kändare person du vill anlita, desto mer kostar det.

Mycket handlar också om vad du säljer och till vilken målgrupp du vänder dig till. Säljer du coola, ungdomliga kläder så är en influencer helt rätt väg att välja för din marknadsföring. Säljer du exempelvis kläder för en äldre målgrupp så finns det annan marknadsföring som kanske är bättre. Där kan ditt varumärke ta skada av att synas i liknande sammanhang. Det gäller att ha en sund plan för marknadsföringen.