Kategorier
Marknadsföring

Kan en influencer hjälpa dig att nå nya kunder?

Idag så är ordet influencer ständigt på tapeten. Det handlar om en känd person som äger en förmåga att påverka andra människors smak, tycke och tankar. En känd person förr var känd genom exempelvis TV, film eller radio.

Idag ser man att detta vridits mer mot internet. En känd person numera kan ha en blogg, en framgångsrik podcast eller ha ett konto med mycket publik på exempelvis Youtube, Instagram eller på Snapchat.

En influencer visar upp sitt liv och får andra att drömma sig bort till den världen. Unga tjejer och killar vill leva samma liv, ha likadana kläder, ha samma typ av bil, bo i samma typ av bostad och så vidare. Det gör att influencern också har en stor makt i att påverka dessa följare – eller lyssnare.

Många förknippar en influencer med en yngre tjej som lägger ut olika videos och bilder på sociala medier. Det är en sanning, men lika sant är att det även kan handla om män i den övre medelåldern som gör ungefär samma sak.

Podcasts ger företag reklam

Ett exempel på detta är den populära podcasten Alex & Sigge där de två huvudpersonerna (Alex Schulman och Sigge Eklund) sitter och pratar om olika aktuella saker samtidigt som de också, med både jämna och ojämna mellanrum, nämner olika sponsorer till programmet. Målet är då naturligtvis att du som lyssnare ska haja till – Har Alex en bastu från X? En sådan vill jag också ha! – och att du sedan också ska investera i detta.

Kritiker menar att podcast i denna anda egentligen inte alls handlar om samtalet utan om ren försäljning. Det låter vi vara osagt här, men visst finns det specifika fall som ger vatten på kvarn till dessa belackares ord. Vilket också de många fällningar hos Granskningsnämnden visar – men då inte specifikt mot den podd vi nämnt, utan mer generellt.

I exempelvis en podcast så ska det nämnas att det handlar om ett betalt samarbete. Annars kan det uppfattas som olaglig marknadsföring. Men, det är heller inte helt enkelt att bena ut vad som är vad. Har man köpt en ny bil, en snygg klänning eller någonting annat så vill man också – naturligt – säga märket. Oavsett om det då skulle kunna tolkas som reklam.

Syns gärna – men i rätt sammanhang

Vill du som företagare synas i dessa sammanhang? Det kan vara en väldigt bra väg, men det kan också vara helt fel sådan. Det kostar dels ganska mycket pengar. Ju kändare person du vill anlita, desto mer kostar det.

Mycket handlar också om vad du säljer och till vilken målgrupp du vänder dig till. Säljer du coola, ungdomliga kläder så är en influencer helt rätt väg att välja för din marknadsföring. Säljer du exempelvis kläder för en äldre målgrupp så finns det annan marknadsföring som kanske är bättre. Där kan ditt varumärke ta skada av att synas i liknande sammanhang. Det gäller att ha en sund plan för marknadsföringen.