Många företag idag lever kvar i den analoga världen. Det är dags att vakna upp och lukta på innehållet i kaffekoppen. Om inte så riskerar man att bli helt utan kunder. Idag använder alla – gammal som ung – internet och syns man inte där så finns man heller inte.
Det har kunnat fungera riktigt hyfsat för många företag att hålla sig utanför internet. Speciellt i mindre städer. Idag så är det förmodligen att anse som en omöjlighet. Vi använder internet hela tiden och oavsett om det handlar om att läsa tidningen, ta reda på olika saker eller om att hitta tjänster och produkter så tar vi fram vår mobil och knappar in de frågor vi har.
Här måste man som företagare hoppa på tåget. Har du ingen egen hemsida så kommer du snart att bli helt överkörd – oavsett hur många år du har i branschen, hur gott rykte du har eller hur pass välkänd du är. Det kommer nya konkurrenter hela tiden och det kommer också en ny generation av kunder. Det gör att du måste anpassa dig till verkligheten och bygga en digital profil. En hemsida är det minsta besväret.
Ta hjälp med din hemsida
Det är inte speciellt kostsamt att skapa en hemsida. Det finns färdiga mallar att använda i exempelvis WordPress och det finns företag som kan skapa en sådan under loppet av några dagar. Som företagare behöver du bara trycka på knappen, köpa en domän och anlita en webbyrå som hjälper dig.
Problem med att formulera dig? Det får du hjälp med och där byrån i fråga plockar fram exakt den information du vill få ut. Bilder, text, logotyp, smakfull design – allt i ett paket och där du även kan sköta alla uppdateringar i framtiden på egen hand. Det är inte svårare än så att synas på nätet.
Varför ska du ha en hemsida? Frågan är varför du inte ska ha en sådan? Det handlar egentligen inte om att du ska framhäva dig själv. Det handlar mer om respekt mot dina kunder. De finns online – varför gör inte du det? En kund som söker efter ett företag i din bransch kommer inte att använda telefonkatalogen.
Kunden kommer att googla, hitta det hen söker och därefter också sköta all kontakt via nätet – eller möjligen genom ett enstaka telefonsamtal. Du bör åtminstone visa att du och ditt företag finns till, eller hur?
SEO – du syns under vissa sökord
Ett annat tips är att du anlitar en firma inom SEO – sökordsoptimering. De kan dels skapa din hemsida och dels också utforma texterna så att vissa sökord blir synliga på Google. Det är en marknadsföring som visat sig vara extremt gångbar och också relativt billig peng i jämförelse med annan marknadsföring – givet då konkurrensen inom den stad och den bransch du är verksam inom.
Att ligga i topp på Google ger kunder och fördelen med det är att de kunder som kontaktar dig också är genuint intresserade av produkten/tjänsten du säljer. De har trots allt sökt efter den och du behöver bara övertyga dem om att du är det bästa företaget inom din gebit. SEO är en bra väg att ta!