Kategorier
Företagande

Bygg upp ett starkt varumärke

Vad har McDonald’s, Nike, Adidas, Microsoft och Apple gemensamt? Vi skulle säga att det handlar om deras respektive varumärke. Ser du Nikes logotyp så vet du vad du får och detsamma gäller även för de andra. Du kan se McDonalds gyllene bågar på håll och känna hur en Big Mac smakar, eller hur?

Det är det som är styrkan med att ha ett varumärke. Folk vet vad de får och de vet också därigenom exakt vad de betalar för. Som företag så är det något som man bör sikta mot. Men då givetvis i en mindre skala. Få når upp till exemplen ovan, men alla kan lära sig grunderna i att bygga upp ett varumärke och att skörda frukterna som ett starkt sådant för med sig.

Vem vet, du och ditt företag kanske blir nästa IKEA? Ingen trodde väl att Ingvar Kamprads vision om att skapa möbler till folkhemmet – som man själv skulle skruva ihop – skulle bli en global storsäljare? Alla företag börjar från noll, det är viktigt att komma ihåg.

Identifiera vad ditt företag står för

Att bygga ett varumärke handlar om att förmedla ett budskap till kunderna. Vad står ni för, vad är ert mål och vad vill ni bli förknippade med? Målet är att en kund ska kunna se er logotyp och direkt få upp associationer i huvudet som knyter an till er verksamhet.

Logotypen är extremt viktig i detta och samma sak gäller för namnet. Du vill inte ha ett långt företagsnamn som ligger fel i munnen. Du vill ha ett kort, snärtigt och lätt uttalat företagsnamn som folk kommer ihåg. Utformningen av logotypen bör ske professionellt och den bör alltid ske efter det att man först tagit fram vad man står för. Logotypen ska knyta an till verksamheten och det budskap man vill ge.

Vad är unikt med ditt företag?

Ett mål med ett varumärke är att du ska skilja dig från konkurrenterna. Du vill visa varför kunderna ska välja dig och ditt företag snarare än en konkurrent. Det är därför väldigt viktigt att du även ser över hur dina konkurrenter arbetar och att du försöker streta emot dessa – på ett, för dig, positivt sätt.

Här kan exempelvis Oatley med sina havreprodukter nämnas. Genom att hela tiden ställa sig mot mjölkindustrin och spjärna mot dessa så kunde man bygga upp ett starkt alternativ. Deras logotyp förknippas med en bättre miljö, en bättre natur och, naturligtvis, med välsmakande produkter. På samma sätt har Oatley även hittat din målgrupp. Genom att synas i rätt sammanhang – Way Out West, exempelvis – så har man hittat den målgrupp som man vill ha: yngre, hippa personer som befinner sig där saker och ting händer. Smarta drag och exempel på där man på en, förhållandevis kort tid, kan bygga ett starkt varumärke.

Vårt råd är att du läser på om hur man bygger ett varumärke och att du gärna tar hjälp med vissa steg – grafisk profil och logotyp exempelvis. Det tjänar du på i längden.