Vad vill du med din verksamhet?
Många som startar eget gör detta för att förverkliga sina drömmar. Man har en talang inom någonting och man vet att den talangen kan skapa en lönsamhet och fylla ett behov. Dessutom så vill man själv också kunna styra sin egen tid. Man vill inte vara bunden till krav från en arbetsgivare utan ta ett eget ansvar – både gällande tiden och gällande de pengar man drar in.
Det senare är intressant. Vår upplevelse är att många företag inte inser värdet av marknadsföring och vikten av att lägga upp en budget för just detta. Kunderna ska komma på ett mirakulöst sätt och som företagare ska man nästan drunkna i uppdrag. Så fungerar det inte.
Genom marknadsföring lockar man till sig ett intresse och skapar sig ett eget varumärke som skiljer sig från det som konkurrenterna lockar med. Detta är viktigt och det är det oavsett var – eller inom vilken bransch – man har sin verksamhet.
En marknadsplan ger tydliga steg i rätt riktning
I ett första steg så bör man forma en marknadsplan. Kort sagt, en plan att följa när det gäller den egna marknadsföringen. Den kan med fördel baseras på några frågor:
Vad är unikt med min tjänst/produkt? Till vilken målgrupp vänder jag mig? Var finns denna målgrupp? Hur stor budget kan jag lägga på marknadsföring – och i vilka kanaler är det viktigt att mitt företag syns? Till detta ska man sedan även utvärdera och, eventuellt, tänka om och testa nya metoder. En bra, genomtänkt plan för marknadsföring är ett måste.
Idag finns internet tillgängligt och det skapar helt nya vägar för företag att synas genom. Man kan annonsera, man kan sökmotoroptimera, man kan synas på olika sociala medier – Facebook, Twitter och Instagram – och man kan genom detta också skapa sig en digital profil som i sin tur leder till fler kunder. Som vanligt då det handlar om marknadsföring så gäller det att synas där kunderna finns. Idag så är kunderna online – de sitter inte och läser den lokala tidningen, lyssnar på radio eller ser på den linjära tvn. Hårdraget, givetvis.
På den här sidan ska vi försöka reda ut vad som fungerar, vad som fungerar sämre och vilka detaljer som kan göra skillnad för ditt företag och din verksamhet. Vi ska blanda fakta med tips, idéer och tankar och vi ska försöka skapa en plats som du återkommer till då du känner att du är redo för att ta nästa steg. Välkommen hit!